Waardering voor eerste editie van groenbeurs

Waardering voor eerste editie van groenbeurs

De eerste editie van PLANTARIUM|GROEN-Direkt, die op 24 en 25 augustus 2022 plaatsvond, is door zowel bezoekers als exposanten goed beoordeeld. Ook werden leerpunten meegegeven voor de beursorganisatie. Dat blijkt uit de online bezoekers- en exposanten enquęte die kort na de beurs is uitgestuurd.

De resultaten onderschrijven de enthousiaste reacties die standhouders tijdens en kort na afloop van de beurs al gaven richting het beursteam. Beursdirecteur Linda Hoogendoorn - Veelenturf vond het belangrijk om door middel van onderzoek de ervaringen van standhouders en bezoekers op te halen. "Deze resultaten bevestigen dat er een goede eerste editie is neergezet. Het is altijd heel fijn als positieve reacties ook door onafhankelijk onderzoek worden bevestigd. Dat sterkt ons in onze aanpak en geeft ook weer handvaten voor de komende edities." Veruit de meest gehoorde klacht bij zowel exposanten als bezoekers betrof de temperatuur. "De temperaturen waren extreem hoog, dat heb je niet in de hand, maar moeten we wel meer aandacht aan besteden." Dit punt zal bij de komende editie op 7 en 8 februari gelukkig geen issue zijn. En voor de najaarseditie wordt bekeken hoe op hoge temperaturen kan worden ingespeeld. Daarnaast buigt de organisatie zich ook over de indeling en de bewegwijzering van de beurs en de inzet van de mobiele beurshallen. Op dat vlak zijn nog verbeterslagen te maken.
 
Resultaten exposanten
Veruit de meeste exposanten nemen deel aan PLANTARIUM|GROEN-Direkt om contacten te onderhouden met bestaande klanten, op de voet gevolgd door het leggen van contacten met nieuwe relaties. PLANTARIUM|GROEN-Direkt krijgt met een gemiddeld waarderingscijfer van een 7,5 een goed oordeel. Ook op onderdelen doet de beurs het goed met een 8,0 voor de 'kwaliteit van de bezoekers' als hoogste en 'faciliteiten' en 'aantal gelegde contacten' als 'laagste' (7,3). Het zijn hoge cijfers, zo licht interim-beursmanager Ids Boersma toe: "Ik heb tientallen vakbeurzen georganiseerd. Dit soort cijfers zijn uitzonderlijk, zeker voor een nieuwe beurs. Vooral Nederlandse standhouders zijn kritisch. Het is heel mooi om te zien hoe deze beurs zo goed scoort, ook op traditionele zorgenkindjes als de catering. En de beste waardering blijkt uit het aantal boekingen direct na afloop van de beurs. Zo'n 35% van de exposanten heeft zich inmiddels al weer ingeschreven voor deelname aan de voorjaarseditie van de beurs!"
 
Beoordeling Bezoekers
De bezoekers zijn in redelijke mate gespreid over de branches advies, kwekerij, toeleverancier, tuincentrum/retail en groothandel. Bijna twee derde van alle bezoekers is op enigerlei wijze betrokken bij de aanschaf van producten en diensten zoals die op PLANTARIUM|GROEN-Direkt zijn gepresenteerd.
Relatiebeheer (contacten onderhouden met bestaande relaties) is de meest genoemde reden van bezoek, gevolgd door het opdoen van inspiratie en ideeën.

PLANTARIUM|GROEN-Direkt krijgt met een gemiddeld waarderingscijfer van 8,0 een prima waardering van de bezoekers. Ook op onderdelen doet de beurs het goed met een 8,0 voor de 'kwaliteit van de exposanten' als hoogste en 'nieuwe opgedane ideeën' en 'aantal nieuwigheden/innovaties' als 'laagste' (7,1). Opvallend is de hoge waardering voor catering (7,8).
 
Het onderzoek is uitgevoerd door een extern, onafhankelijk bureau: ExpoResult. Het bedrijf is gespecialiseerd in het in kaart brengen van beoordelingen van vakbeurzen door bezoekers en exposanten. Het aantal respondenten voor dit onderzoek was ruim voldoende voor een representatief beeld.
 
Openingstijden en -dagen
Bij zowel exposanten als bezoekers vindt zo'n drie kwart de openingstijden goed zoals ze nu zijn. En ook de beursduur van twee dagen wordt door bijna 90% als prima beoordeeld. Deze resultaten zijn voor de beursorganisatie reden om de openingstijden en -dagen zowel bij de voorjaarseditie in februari, als bij de najaarseditie in augustus te handhaven.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel