Tesselaar zeer tevreden over klokvoorverkoop
Geplaatst op 12 mei 2021
"Klokvoorverkoop opent de deuren in mijn kas naar de eindklanten, via de webportals van hun logistieke partner (exporteur) kunnen ze direct bij mij bestellen. Daardoor zijn ze niet meer afhankelijk van het aanbod van hun exporteur maar kunnen ze zelf bepalen welke soorten ze bij mij kopen. Het maakt de keten ook veel efficiënter, er wordt niet op voorraad gekocht maar daadwerkelijk wat nodig is."
Tesselaar zag het percentage klokvoorverkoop van 11 naar 15 % stijgen in 2021. Hiermee werden bijna 550 diverse klanten bediend. De kweker zit hiermee zelf veel meer aan de knoppen, hij bepaalt zelf de verkoopprijs. Gecombineerd met het fullfillment proces bij RFH, waar de groep alstroemeria nu al mee begonnen is, komt er enorme boost aan de verkoop. Logistieke processen blijven zoals ze zijn, hier komen geen extra kosten bij. Voor de kweker zelf scheelt het in kosten: geen extra verkoopmedewerker nodig, geen extra voorraad op de veilingen zetten, geen extra koppelingen en geen extra logistieke handelingen.
"Ik ben erg blij met de ontwikkeling van de klokvoorverkoop; het maakt de keten transparanter, als klant en kweker kom je rechtstreeks met elkaar in contact maar maakt gebruik van de schakels in de keten die nodig zijn voor transport. Lean en mean dus. En dat past precies in ons straatje, wij zijn als kweker constant op zoek naar manieren om de productie en het proces duurzamer te maken."
Bron: Goedemorgen