'Bouwen aan een betere reputatie van onze sector'

'Bouwen aan een betere reputatie van onze sector'

Royal FloraHolland deelt op haar website een column van Public Affairs-manager Stefanie Miltenburg. De afdeling Public Affairs behartigt de belangen van Royal FloraHolland, de leden en de sierteeltsector in de maatschappij, de media en de politiek.

Kwekers vinden vaak dat we meer moeten communiceren over onze sector. Over de meerwaarde van onze mooie producten en over hoe duurzaam we bezig zijn om ze te produceren. Daar ben ik het hartgrondig mee eens. De vraag is vooral: hoe doen we dat dan?

Want communiceren is een vak. Om effect te hebben is alleen zeggen dat we het goed doen, niet genoeg. De ontvanger moet open staan voor onze boodschap en die moet passen bij het beeld dat hij of zij heeft. Dat heeft te maken met de opgebouwde reputatie. En die is niet altijd en overal positief.

Als we positief communiceren over onze sector, is een goede reputatie de basis. Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland, beschreef dat vorige week als volgt: “Een reputatie ontwikkelt zich door de tijd heen op basis van consistent handelen en wordt bekrachtigd door effectieve communicatie”.

Wat ze zegt komt er op neer dat de reputatie van onze sector vooral bepaald wordt door ons gedrag. Communicatie kan daar slechts een klein steentje aan bijdragen. Ook Minister Adema kwam op de Dag van de Coöperatie met een dergelijke boodschap: de sierteelt is een fantastisch mooie sector, maar er moet nog wel wat gebeuren. Het verbeteren van de waterkwaliteit en het verminderen van het middelengebruik waren de voorbeelden die hij noemde.

Dat er werk aan de winkel is, weten we allemaal. En ook dat nog niet alles goed gaat. Problemen zijn er en die zullen er altijd blijven. In zo’n geval betekent bouwen aan onze reputatie óók heldere communicatie. Bij een probleem niet wegduiken in de verdediging, maar openlijk afstand nemen. Zoeken naar mogelijkheden om van het probleem een kans voor verbetering te maken en voorkomen dat het zich ontwikkelt tot een crisis. Door zo kansen te benutten creëren we 'reputatievet' en kunnen we stootjes van buiten beter opvangen.

Lees hier verder

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Meest gelezen