'Met signaalmeter kunnen FPC's stem laten horen'

'Met signaalmeter kunnen FPC's stem laten horen'

In een reeks columns komen directie en managers van Royal FloraHolland aan het woord. Claudia Hölzel, Chief Grower Officer, vertelt dit keer over de inspanningen om kwekers en kopers meer te betrekken bij het uitrollen van de plannen.

"Mede naar aanleiding van de discussies in de eerste helft van vorig jaar heeft Royal FloraHolland ervoor gekozen kwekers en kopers nadrukkelijker te betrekken bij de uitrol van de strategie. Steven en David schreven toen op deze plaats dat we er als RFH zijn om onze lid-kwekers en hun kopers te faciliteren en dat we ons daarvoor nog meer gaan inspannen. Royal FloraHolland is immers een verlengstuk van de leden-bedrijven en is zodoende dienstverlenend. Dat betekent dat we luisteren en inspelen op de zorgen en bezwaren die er leven. De contacten met onze leden zijn sindsdien op tal van manieren geďntensiveerd."

Signaalmeter
"Bij het versterken van de inbreng van leden is ook een belangrijke rol weggelegd voor de 27 FPC's, de productcommissies binnen Royal FloraHolland. Het FPC Kernteam van Royal FloraHolland is medio 2021 van start gegaan met een 'signaalmeter' die overzicht biedt welke signalen vanuit de FPC-leden worden opgebracht. Binnen Royal FloraHolland is er een grote diversiteit tussen de verschillende productgroepen. Er zijn niet voor niets 27 FPC's. Aan de hand van de signaalmeter is steeds inzichtelijk wat er speelt en leeft binnen een specifieke productgroep. Ook is het voor de leden van een FPC duidelijk welke signalen onder de aandacht van het management zijn gebracht en welke signalen al dan niet worden opgepakt. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen strategische en product gerelateerde onderwerpen. Dankzij deze aanpak kunnen FPC's de stem van de deelnemers goed laten doorklinken. Het initiatief van de signaalmeter is overgenomen door de Ledenraad, die vanuit diverse hoeken signalen verzamelt en teruggeeft aan het bedrijf. De Ledenraad koppelt aan de leden terug wat met de signalen gebeurt."

Centrale signaleringslijst
"Om het hanteerbaar en overzichtelijk te houden is er een centrale signaleringslijst. Ieder kwartaal worden de meest impactvolle en meest voorkomende signalen, inclusief de daarop genomen acties, opgenomen in de signaalmeter. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor leden en kwekers zorg ik dat de signaalmeter besproken wordt in het MT RFH. De signaalmeter wordt overigens ook verspreid onder alle FPC-sponsoren, productmanagers en FPC-leden. De signaalmeter voorziet heel duidelijk in een behoefte. Kwekers geven signalen over zowel strategische thema's die spelen binnen een FPC, als ook over meer praktische onderwerpen als fust, karren of veilen."

Landelijk Veilen van planten
"Twee aansprekende voorbeelden wil ik er graag uitlichten. Het eerste voorbeeld betreft Landelijk Veilen. Vanuit de FPC's kwam het duidelijke signaal dat ze meer betrokken wilden worden bij de uitvoeringsplannen voor Landelijk Veilen. Het ging daarbij niet om de vraag of Landelijk Veilen een goed idee is. Dat staat niet ter discussie. FPC-leden willen graag praktisch meedenken over de invulling. Er is ook een begeleidingsteam Landelijk Veilen, waaraan kwekers en kopers deelnemen. Vanuit een FPC worden echter ideeën per productgroep ingebracht en besproken. In de voorbereiding op Landelijk Veilen van Planten, waarmee we na de zomer starten, wordt dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van kwekers om tot een nog betere implementatie van de plannen te komen."

Loyaliteit
"Een tweede voorbeeld gaat over loyaliteit. In het kader van ledenbinding is loyaliteit een best gevoelig onderwerp. Twee jaar geleden hadden we al een aangescherpt excessenbeleid ingevoerd. Vanuit de FPC Roos bestond al langer een grote wens om loyale kwekers te belonen. Vanuit de FPC Roos is dit onderwerp op de agenda gezet. In samenspraak met de FPC Roos geven we hier in de pilot 'Regelmaat loont' invulling aan. Het doel is te onderzoeken of de voorgestelde criteria ook leiden tot een betere veilpositie op de klok voor regelmatige klokaanvoerders, en daarmee tot versterking van de klok. In de pilot splitsen we de veilgroep in twee delen. De regelmatige klokaanvoerders loten en veilen in het eerste deel van de veilgroep en de niet-regelmatige aanvoerders in het tweede deel. Op deze manier worden de producten van de aanvoerders die dagelijks gebruikmaken van de klok eerder geveild dan de producten van de niet regelmatige klokaanvoerders. Na zes maanden evalueren we de pilot en bepalen we de vervolgstappen.

De coöperatie vormen we met elkaar. Daarin heeft iedereen een eigen rol. Elk individueel lid, de leden van de Ledenraad, de medewerkers van Royal FloraHolland en zeker ook de FPC-leden. Hun inzet en betrokkenheid werpt vruchten af. Zo bouwen we met elkaar aan een beter Royal FloraHolland."

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel