Telers Touch Me+ op werkbezoek naar Parijs
Geplaatst op 20 februari 2023
In het weekend voor de grote Valentijns drukte, brachten drie van onze leden en twee specialisten van Hamiplant een bezoek de stad van de liefde; Parijs. Het doel van het marktbezoek was om de positie van kamer- en tuinplanten op de markt beter te begrijpen, de Franse keten en consument beter te leren kennen om daarmee de Franse markt zo goed mogelijk te kunnen bedienen.
De dag begon donderdagochtend om 06.00 met een bezoek aan groothandelsmarkt Rungis. Hier zijn wij ontvangen door Élodie Baeten, directeur FGFP. Verder heeft Ron Jeronimus, countrymanager Frankrijk van Bloemenbureau Holland, zijn kennis met ons gedeeld over de Franse markt en consument. Daarnaast zijn er tijdens deze trip bezoeken gebracht aan een Franse kweker en tevens groothandelaar (Benoist Horticulture), groothandelsbedrijven (Végétal en Plant Assistance), tuincentra (Truffaut, Jardiland, Botanic en Floralie’s Garden), supermarkten (Carrefour, Hyper U en Lidl) en bouwmarkten (Bricorama). Het was een druk programma met veel interessante en leerzame bezoeken. Ook de bijdrage van Hamiplant, als exporteur op de Franse markt, was erg waardevol. Het heeft tot goede gesprekken geleid; met de gehele keten nadenken over ontwikkelingen binnen Touch Me+.
Opvallend was het grote aandeel van Nederlandse afzet op de Franse supermarkt schappen. Mooi om te zien dat het aanbod Sweet Kisses in de aanloop naar de dag van de liefde zo goed vertegenwoordigd was. Ook werd bevestigd dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt voor de Franse retailer en tuincentra. Dat zie je o.a. terug in de discussie over circulariteit in plastic en trays. Kenmerkend voor de Franse markt is dat planten relatief lang op het schap staan. Gelukkig is de Sweet Kisses lang houdbaar met minimaal 30 dagen bloeiplezier.
Relaties krijgen 30 dagen liefde
De verkopers van Sweet Kisses zijn daarnaast op pad geweest om de exporteurs wat extra liefde te geven. Zij ontvingen een liefdespakket want: “Wij bekijken het door een roze bril; Valentijnsdag is 1 dag van liefde, Sweet Kisses is minstens 30 dagen liefde!”. In het pakket zat onder andere een roze bril en natuurlijk een Sweet Kisses plant. Ook kunnen de relaties met een speciale actiecode een gratis kaartje sturen naar hun geliefden. Want naast liefde krijgen is het altijd mooi om liefde te geven.
Touch Me+ is een samenwerking tussen veredelaar Schoneveld Breeding en zes kwekers: SV.CO, Gevers Planten, Ammerlaan-Sosef, Loos Plants, Berkhout Plants en Gebr. Grootscholten. De primula obconica’s van Touch Me+ worden verkocht onder het merk Sweet Kisses. Gezamenlijk wordt er gewerkt aan o.a. kwaliteit, product- en conceptontwikkeling van deze vrolijke voorjaarsbloeiers.
Meer nieuws