Gestage groei export en online verkoop
Geplaatst op 13 januari 2022
Vijf jaar geleden veroorzaakten leveranciers uit Colombia, Ecuador, Kenia en Ethiopië een grote verschuiving in de internationale handel van bloemen, snijgroen en levende planten. "Sindsdien is er niet veel veranderd in de internationale handel. De wereldkaart van alle exportstromen in bloemen en planten bevat dezelfde landen als in 2015", vertelt Lambert van Horen, Senior Specialist - Fresh Produce bij Rabobank. Bedrijven in Colombia en Ecuador leveren aan de Noord-Amerikaanse markt, terwijl Keniaanse en Ethiopische producenten zich blijven richten op Europese markten. Nederland is nog steeds het belangrijkste centrum voor de bloemhandel en levert vooral sierteeltproducten aan de Europese markt. Nederlandse bloembollen daarentegen worden over de hele wereld geëxporteerd.
Verschuiving naar online detailhandel zet door
De coronapandemie zorgde voor grote problemen in de logistiek en beďnvloedt sinds begin 2020 ook sterk het consumentengedrag. "Uit marktonderzoek in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en Duitsland blijkt de groei van online retailkanalen aan te houden", legt van Horen uit. Het Verenigd Koninkrijk is daarbij koploper. De online verkoop van potplanten en snijbloemen laat een gestage groei zien, ten koste van markten en bloemisten. De pandemie en de toename van online aanbieders stuwen deze groei op. "Vóór 2020 kende de online verkoop al een gestage groei, maar sindsdien is de e-commerce in een stroomversnelling geraakt."
Zeetransport neemt toe
In de afgelopen tien jaar is het gebruik van transport over zee toegenomen. Dit is het gevolg van de stijgende kosten van luchtvervoer en de groeiende bezorgdheid van grote detailhandelaren over de uitstoot van CO2 (scope 3-emissies). Bovendien veroorzaakte de coronapandemie enorme verstoringen van internationale passagiersvluchten, luchtvrachtprijzen en in de beschikbaarheid van zeecontainers. Logistieke dienstverleners moesten improviseren om snijbloemen in goede staat en binnen een aanvaardbare tijd op de plek van bestemming te krijgen.
Volgens Van Horen hebben al deze factoren ertoe bijgedragen dat het mondiale zeecontainervervoer van snijbloemen tussen 2015 en 2020 een totale groei van 40 procent laat zien.
Duurzame bevoorrading
De markt richt zich steeds meer op duurzame inkoop. Zo heeft de sector het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) opgericht, met onder andere bijna zeventig wereldwijd actieve winkelketens, online verkoopbedrijven, bloemengroothandelaren en producentenorganisaties als leden. Hun ambitie was om in 2020 ten minste 90 procent van de bloemen en planten op verantwoorde wijze te produceren en te verhandelen. Tegen eind 2020 was dit 73 procent voor snijbloemen en 81 procent voor potplanten.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws