Vertrouwen consumenten blijft maar dalen

Vertrouwen consumenten blijft maar dalen

Het consumentenvertrouwen daalde van -34 in maart naar -37 in april, meldt het CBS. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. Aan het herstel van het consumentenvertrouwen, na het absolute dieptepunt in oktober 2022, kwam in het najaar van 2024 een eind. Na september is het vertrouwen zeven maanden op rij gedaald en staat het op de laagste stand in anderhalf jaar.

Met -37 lag het consumentenvertrouwen in april onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986 op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van 5 deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.

Consumenten negatiever over economisch klimaat
Consumenten waren in april negatiever over de economie dan in maart. De deelindicator economisch klimaat kwam uit op -61, tegen -57 in maart. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden als het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden verslechterde. De koopbereidheid kwam in april uit op -20, tegen -18 in maart. Zowel het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden was negatiever. Consumenten vonden de tijd voor het doen van grote aankopen even ongunstig als in maart.

Bron:

Deel artikel